Yogalærer og ejer af Ø-yoga Ærø: Kristine Skytte Glue

Seneste nyheder

Hvad er Yin yoga?

Hvad er Yin yoga?

Har du hørt om Yin yoga?

I de meget fysiske yogaformer arbejder man med musklerne, og man bliver varm. De dynamiske og aktive yogaformer kan kaldes yang-yoga og det er det, de fleste kender.

I Yin-yoga skal man være kold, når man starter og varmen bliver genereret indefra. Man arbejder ikke med muskler, men med vedhæftninger, ligamenter, sener, fascier.

Musklerne skal slappe af og give efter, for at vi kan øge blodomløbet i vedhæftningerne, ledene og organerne.

Både Yin og Yang yoga påvirker det mentale. Ved at fokusere på et punkt, der kan være vejrtrækningen, gentagne bevægelser eller at holde et stræk i længere tid, ændrer vi på selve fysiologien i hjernen.

 

En anderledes energi

Yin-yoga kan umiddelbart virke kedelig. Man bevæger sig ikke meget, kroppen bliver ikke varm og træt som i andre former for yoga, fx Iyengar, Ashtanga, Anusara og Vinyasa. Men yin-yoga bidrager på en anden måde både til din yoga-praksis og til dit liv.

Når kroppen får støtte til at kunne holde en stilling, giver den efter. Hvis man føler ubehag i stillingen, holder man selv med musklen. At forsøge at presse kroppen ud i en stilling, vil ikke få dig så langt, som hvis du giver efter – og måske bruger støtte.

Vi er så vant til i livet at vi skal kæmpe for at komme videre. Både i yoga og i livet generelt, kan man nogen gange komme længere ved at give efter.

Ud af kroppens afslapning og rolige vejrtrækning, opstår en indre varme, det parasympatiske nervesystem aktiveres, stofskiftet og blodomløbet øges. Kroppen kan nedbryde giftstoffer og urenheder.

 

Bindevæv 

I Yin yoga arbejder vi med bindevævet, der dækker over forskellige typer væv i kroppen. Nærmere bestemt arbejder vi med fascier, der er det væv, der giver os form og som omgiver og indpakker alle muskler, vedhæftninger, knogler og organer.

Bindevævet er kroppens internetforbindelse, det kan sende signaler til hjernen og til nervesystemet gennem hele kroppen. Ny forskning tyder på, at en stramhed i bindevævet ét sted, kan give problemer andre steder i kroppen eller i hele kroppen.

Når man bliver ældre og/eller bevæger sig mindre, bliver bindevævet stift og gør at kredsløbet i kroppen forringes. Vi kan ikke så let sende signaler om ubehag, behov for bevægelse, smerte – og vi kommer til at blive i uhensigtmæssige stillinger for længe.

Den bedste måde at arbejde med muskler på, er gentagne bevægelser, sammentrækninger og stræk. Bindevævet aktiveres derimod ved et langsomt, konstant stræk. Ved at blive i en stilling i længere tid, giver bindevævet en lille smule efter og styrkes.

 

Stramhed og bevægelse

Der sidder meget bindevæv omkring leddene og hvis man ikke udnytter leddets fulde bevægelighed, vil bindevævet strammes, så det kun lever op til den minimale bevægelse, vi laver.

Meget arbejde i dag er enten stillesiddende eller ensformigt og vi får ikke udnyttet vores fulde bevægelighed. Det vil give smerter fx at rotere knæet. Når man pludselig kommer ud i en uvant stilling giver vedhæftningerne eller brusken efter og der opstår skader.

Bindevævet fungerer som en svamp. Når man bevæger den kan den suge vand ind og skylde affaldsstoffer ud. Hvis en svamp ikke blive gennemvædet længe, bliver den fast og hård.

 

Vedhæftninger

Vedhæftninger er bindevæv og binder muskler til knogler og knogler til knogler. Brusk sidder mellem ryghvirvlerne og i knoglernes ender. Det er både stærkt og fleksibelt, det giver støtte og fungerer som en stødpude.

Når vi holder en stilling længe, samtidig med at vi trækker vejret, vil blod, næringsstoffer, ilt og ledvæske kunne bevæge sig til områder med dårligt omløb, det vil sige med svag bevægelighed og stivhed. Samtidig udrenses giftstoffer og lymfevæsken cirkulerer bedre. Kroppen bliver sundere og immunforsvaret styrkes.

Bevægeligheden i leddene mindskes ved hård træning, ved overfladisk vejrtrækning (brystkassens bevægelighed formindskes når vi i længere tid ikke har trukket vejret dybt), ved dårlige madvaner og også fra uhensigtsmæssige vaner – som det meste arbejde i dag må betragtes som – som fx at sidde ned i længere tid.

Yin-yoga åbner forsigtigt leddene og øger bevægeligheden. I yoga-terminologien vil vi gerne sørge for at prana – livsenergien kan strømme frit. På almindeligt sprog kan vi sige, at vi gerne vil sørge for en bedre gennemstrømning i hele kroppen, både af blod, ledvæsker og information til hjerne og nervesystem.

 

Det mentale aspekt

Yin yoga kan påvirke vores dagligdag ved at lære os at blive i situationer, der måske umiddelbart er ubehagelige uden at reagere med stress eller chok. Det er ikke nødvendigvis behageligt at ligge i lang tid i en yin-yoga stilling. Men vi bliver der og trækker vejret og iagttager, hvad der sker.

I hverdagen vil vi uundgåeligt blive udsat for situationer, der ikke er behagelige og som vi ikke kan undgå eller flygte fra. Vi klarer det nemmere, hvis vi kan reagere med afslapning og fokusere på vejrtrækningen.

På den måde aktiverer man ikke stress-responsen, det sympatiske nervesystem og belaster kroppen yderligere.

 

Afslapningsrefleksen

Vi kan træne vores reaktionsmønstre og ændre vores oplevelse af stress og pres. Vi kan træne en tilstand af afslapning, som påvirker kroppen lang tid efter selv øvelsen.

Når stofskiftet, blodtrykket, hjerterytmen, vejrtrækningen og muskelspændingen falder, opstår der alpha hjernebølger.

For at opnå denne afslapningsrefleks skal man fokusere på noget gentagent – fx vejrtrækningen, en lyd eller en bevægelse – og forsøge at lade alle andre tanker langsomt forsvinde.

Denne reaktion er det modsatte af stress-reaktionen. Den har en gennemgribende helende effekt på kroppen, den nulstiller stresshormonerne, så vi ikke reagerer med opspænding, når vi bliver udsat for lidt stressende begivenheder.

Effekten ophobes så du i lang tid efter at have praktiseret, vil være beskyttet mod stress. Hjernen bliver klaret og du kan ændre på dine måske uhensigtsmæssige reaktionsmønstre.

Yin yoga – men ikke kun

Afhængig af stressniveauet i din tilværelse, må jeg lige påpege, at dyrker man kun yoga én gang om ugen, er det måske hensigtsmæssigt, at det er en mere fysisk krævende time. Mange af os har brug for at få brugt musklerne og arbejde aktivt i strækkene.

Så selvom Yin-yoga har mange velsignelser, skal man ikke stoppe al anden yoga 🙂

Læs om andre yogaformer her.

Læs om filosofien bag yoga her.

Og læs mere om en velfungerende krop her.

No Comments

Leave a reply