Yogalærer og ejer af Ø-yoga Ærø: Kristine Skytte Glue

Seneste nyheder

Ashtanga yoga

Hvad er Ashtanga yoga?

Systemet Ashtanga Vinyasa Yoga blev udviklet af Sri Pattabhi Jois (1915-2009), der var elev af T. Krishnamacharya, som var lærer for flere kendte yogaguruer.

Ashtanga yoga bygger på Hatha yoga, der er en betegnelse for al yoga – der ultimativt bygger på Patanjalis Sutraer, som er en samling aforismer, der kan dateres til 400 år f.v.t.

Ashtanga yoga er en krævende praksis, der består af synkronisering af åndedræt og bevægelse. Stillingerne kommer i rækkefølge og bliver holdt et bestemt antal vejrtrækninger.

Serier i Ashtanga yoga

Der findes seks serier eller samlinger af stillinger, der hver har sin særlige funktion i forhold til at rense og styrke kroppen.

Den indledende serie – Ashtanga Yoga Primary Series – tager cirka halvanden time at udføre.

De første øvelser er solhilsner, derefter en række stående stillinger og balancestillinger, som leder over i en lang række siddende stillinger og drejede stillinger, derefter balancer og stræk.

De afsluttende stillinger er forskellige variationer af skulderstand, hovedstand, lotusstilling og en vejrtrækningsøvelse inden Savasana, afspænding.

Ashtanga Yoga Primary Series kaldes på sankrit yoga chikitsa, som betyder yoga terapi. Man renser og toner krop, sind og sanser.

Du kan se en meget kendt optagelse af den første serie her.

Vær opmærksom på, at den ikke fungerer som en instruktionsvideo – det bedste er at komme til yoga og blive rettet af en lærer i den virkelige verden 😀

De efterfølgende og mere avancerede serier er designet til at renser nervesystemet på det fysiske plan og det energetiske plan.

Ashtanga Yoga kan trænes på hold, hvor en underviser introducerer stillingerne og tæller vejrtrækninger og skift mellem øvelser.

Ashtanga yoga er krævende for kroppen og det er altafgørende, at man ikke tvinger kroppen ind i stillingerne.

Mere om Ashtanga yoga

I Ashtanga yoga bruger man en særlig vejrtrækning, Ujjayi-åndedrættet, som du kan læse mere om her.

For at kunne klare stillingerne er man også nødt til at bruge kropslåse, som du kan læse mere om her. Det er særlige områder i kroppen, man løfter og spænder i en vekselvirkning med åndedrættet.

Prøv at tjekke nogle af de verdenskendte ashtanga-udøvere og undervisere, fx Kino MacGregor. Der er den nydelig finske yogalærer Petri Raisanen. Eller David Robson, der bl.a. har lavet udførlige videoer om at hoppe mellem stillingerne. Og så er der den smukke Laruga Glaser. Du kan også finde dem på Instagram.

Og hey, hvad med at tjekke Sharath Jois, som er barnebarn af Patthabi Jois?

Vi ses på måtten 🙂

 

Comments:

Leave a reply