Yogalærer og ejer af Ø-yoga Ærø: Kristine Skytte Glue

Seneste nyheder

Hvad er Iyengar yoga?

Det særlige ved Iyengar yoga er det store fokus på teknik og rette linjer i kroppen. Undervisningen er kendetegnet ved mange detaljerede instruktioner.

For at kunne komme korrekt ind i en stilling benytter vi os af hjælpemidler, redskaber som tæpper, klodser og remme.

Vi bliver bevidst om kroppens holdning og hvordan vi arbejder med kroppen. I Iyengar yoga arbejder vi på, at hver eneste muskel, vedhæftning og nerve skal være aktiv. Vi lærer at strække musklerne, samtidig med at de arbejder.

Iyengar yoga støtter op om mere hensigtsmæssig kropsbrug og kan også bruges som genoptræning efter skader. Du får stærkere og mere fleksible muskler og du træner dit nervesystem til at give dig en fornemmelse af større ro.

Øvelserne bliver en form for meditation med et fast fokus og stor koncentration. Meditation træner hjernen og skaber andre reaktioner og nye forbindelser i hjernen. Derfor vil du kunne mærke effekten af yoga, også når du ikke står på måtten.

Præcision

I Iyengar yoga er der fokus på detaljer. Vi fokuserer på fundamentet, som er den del af kroppen, der rører underlaget, samtidig med at vi fokuserer på kroppens lige linjer.

Du bliver instrueret i at komme ind i stillingen, være i stillingen og komme ud af stillingen. Alle tre dele er lige vigtige og man holder sig vågen og koncentreret hele vejen.

Den konstante gennemgang af fokuspunkter i stillingerne betyder, at man knap nok mærker tiden går, man er fuldstændig absorberet i arbejdet.

Vi fokuserer hele tiden på de rette linjer i kroppen. På at muskler og knogler bruges korrekt og hensigtsmæssigt. På at led ikke overstrækkes.

Det er ikke nok bare at stå i stillingen. Vi vil gøre alt hvad vi kan, for at den bliver præcis.

Timing

I Iyengar yoga træner vi langsomt, så der er tid til at mærke, hvad der sker, og så nervesystemet kan nå at få feedback.

Vi begynder at få en fornemmelse for, hvilke processer der sker i kroppen helt ned på celleniveau. Vi kan mærke, hvad der sker i musklen og vi kan mærke en ændring i kroppen i løbet af træningen og efter træning.

Iyengar yoga kan være meget anstrengende. Vi står længe i stillingerne. Du kan opleve at musklerne ryster eller at der opstår en brændende fornemmelse.

Kroppen er fuldt ud i stand til at klare det, og det er ikke farligt. Tværtimod træner vi nervesystemet til at klare større belastning, og kroppen bliver dermed mere udholdende.

Ja, Iyengar yoga er hårdt. Og jo mere man lærer, jo hårdere bliver det 🙂

Muskelarbejdet i Iyengar yoga

Muskelarbejdet i yoga adskiller sig fra andre motionsformer og fra traditionel udstrækning. Det særlige ved Iyengar yoga er, at vi strækker musklen, samtidig med at den er aktiv. Det gør vi dels for at beskytte leddene, dels for at skabe en særlig muskelstruktur.

Er musklerne hårde og spændte, kan væsker og blod ikke strømme frit. Hårde spændte muskler vil desuden skabe en skævhed i kroppen, der kan give dårlig holdning, overbelastning af led og smerter. Vi skaber lange, fleksible muskler der kan reagere passende på påvirkninger.

En hård muskel sender den kraft den bliver påvirket med videre til ledbåndene og vedhæftningerne. Hvis de også er utrænede og hårde, får vi skader. En svag muskel giver samme udfordringer. Den kan ikke transportere kraften passende videre og vil påvirke den næste led – ledbånd eller knogler.

Modstand

I Iyengar yoga spænder vi musklen, uden at den forkortes. Det svarer til, at musklen har lige præcis den rette modstand, som er, når modstanden svarer til den kraft, man bruger. Muskelfibrene trækker sig sammen og genererer kraft uden at ændre på længden af musklen.

En muskel opbygger sin styrke ved at møde modstand. Når en muskel møder mange forskellige former for modstand, lærer den at tilpasse sig og reagerer passende på mange forskellige påvirkninger.

Nervesystemets receptorer reagerer på den modstand, en muskel får, og registrerer, hvad der sker i musklen. Når nervesystemet får feedback om, at en muskel møder modstand, vil systemet hente og danne muskelfibre og skabe passende styrke og tonus i musklen.

Hvis en muskel ikke bruges, erstattes muskelfibrene af fedt og væv.

Manglende træning

Hvis en muskel ikke møder nogen modstand – det vil sige når vi ikke bevæger os så meget – får receptorerne i musklen ikke nogen feedback.

Hvis en muskel er for svag, og hvis den ikke er trænet til at møde forskellige typer modstand, vil andre muskler tage over. Dette kan føre til ubalancer i leddene, flossede ledbånd (fordi man reagerer med ledbåndet i stedet for musklen) og skader på musklerne.

En utrænet muskel vil reagere på selv de mindste stimuli og sende faresignaler til hjernen. Vi kommer til at bruge en mængde energi på at håndtere feedback fra musklerne, måske blot for at udføre helt dagligdags aktiviteter.

Vi skal kunne klare hverdagen, med alt hvad den kræver af indkøb, flytning af møbler, havearbejde, bæren på børn og måske mest krævende (og ødelæggende): mange timer med stillesiddende arbejde.

Med yoga bliver musklerne trænet til at kunne udholde modstand og stræk og nervesystemet er tilpasset forskellige udfordringer. På den måde belastes hjernen ikke konstant med signaler fra kroppen og vi oplever, at der falder der mere ro over både krop og sind.

Stærkere knogler

Når en muskel strækkes, samtidig med at den er aktiv, trækker den sig tættere ind mod knoglen og kan transportere næring til knoglerne. Hænger musklerne slapt på knoglerne, bliver knoglerne svagere, da blodet til musklen nærer knoglerne.

Knogler skal have næring, fx d-vitamin og kalk (mangel på d-vitamin giver smerter i knoglerne), men for at kunne optage næring kræver det, at vi bevæger os.

Knoglerne skal udsættes for tryk, det vil sige, at vi skal lave vægtbærende stillinger. Vægtbærende stillinger betyder ikke nødvendigvis, at man skal løfte vægte i et fitness center. I yoga bærer vi vores egen vægt, hvilket du måske har oplevet, kan være ganske krævende.

Yoga og skader

En erfaren Iyengar yoga lærer kan se på dig, om din holdning er korrekt, og om dine linjer i kroppen er hensigtsmæssige.

Efter længere tid med en skade, kan man have tillært sig nye bevægelsesmønstre, der måske ikke styrker kroppen, men som kan fastholde dig i smerter og begrænse dig.

I Iyengar yoga kan kan du få øvelser, der passer til netop dine udfordringer. I gennem timen vil læreren sikre, at du laver stillingerne, så de støtter op omkring en mere passende kropsbrug.

Man kan lave en del yogastillinger uden at engagere sine muskler. Særligt hvis man har tendens til hypermobilitet, kan man komme ind i mange stillinger udelukkende ved at hænge i ledbåndene og hvile på knoglerne.

Med en basis i Iyengar yoga vil du kunne lave alle yogaformer uden risiko for skader. I Iyengar lærer du at bruge kroppen sikkert og hensigtsmæssigt, og du lærer kun at gå dertil, hvor du kan uden at overstrække.

Redskaber i Iyengar yoga

Til at skabe de lige linjer i kroppen bruger vi redskaber. Det gør vi, så vi kan stå længere i stillingerne, så begyndere kan lave stillingerne, og så elever, der har udfordringer, også kan være med.

Redskaberne er noget unikt for Iyengar yoga – i Ashtanga yoga bruger man ikke redskaber, selvom de måske kan være tilgængelige i yogasalen.

I Iyengar yoga bruger vi blokke, fx så vi kan nå gulvet, lave det rigtige tip i bækkenet, strække hasemusklerne og ikke trække skulderbladene fra hinanden.

Vi bruger remme, fx til at nå fødderne i de siddende stillinger.

Vi bruger tæpper fx til at hæve bækkenet og opnå den rette hofteåbning i de siddende stillinger.

Vi bruger klapstole, hvor ryglænet er taget af. Stolen kan fx bruges til drejede stillinger, så man ikke skal kæmpe med genstridige knæ, men kan koncentrere sig om rotationen i rygsøjlen. 

Pøller bruges til at sidde på i stedet for tæpper, til at lægge under knæene eller til at lave restituerende stillinger, hvor en pølle fx kan ligge under det øverste af ryggen og åbne brystkassen.

Yoga for alle

Uanset din nuværende kropslige tilstand – og din alder – kan du starte med Iyengar yoga.

Med Iyengar yoga får du en grundig indføring i yoga stillingerne uden risiko for skader. Denne viden kommer dig til gavn både i din hverdag og hvis du laver andre yogaformer. Er du dedikeret ashtanga udøver, kan du have stor glæde af at tage et par timer i Iyengar yoga.

I Iyengar yoga arbejder vi ikke kun med de store muskelgrupper. Fordi du arbejder så intensivt med hver enkelt øvelse og holder strækket så længe, vil du komme ned i de dybere lag af musklerne.

Balancen bliver trænet og det vil du også kunne mærke udenfor yogasalen. Du står nemmere, du sidder mere behageligt og du kan bedre slappe af.

God fornøjelse!

Du kan læse om andre yogaformer her.

Du kan læse mere om Ashtanga yoga her.

Comments:

  • ปั้มไลค์

    juni 20, 2019 at 1:51 pm

    Like!! Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

Leave a reply