Yogalærer og ejer af Ø-yoga Ærø: Kristine Skytte Glue

Seneste nyheder

De 5 mest kendte yogastilarter

Forleden blev jeg spurgt: Er der forskel på det, vi laver? Hvor mange slags yoga findes der?

Afhængig af hvor konservativ man er, findes der mange slags yoga, og nye afarter opstår hele tiden.

For at gå helt tilbage til begyndelse er al yoga:

Hatha Yoga

Yoga er en metode, der er overleveret gennem flere tusind år. Hatha yoga er den traditionelle yogastilart og den er blandt andet beskrevet i Hatha Yoga Pradipika, som er en af de gamle tekster om yoga.

Alle andre yogaformer bygger på stillingerne fra Hatha yoga.

Til en hatha yoga time bliver stillingerne lavet i et roligt tempo, og stillingerne kan blive benævnt med deres danske betegnelser, fx: Lyset, Ploven, Træet, etc.

Der vil være pauser mellem stillingerne for at kroppen kan nå at mærke effekten af stillingen.

Der vil ikke nødvendigvis være stort fokus på teknik og den korrekte udførelse af øvelsen: Det vigtigste er at lave stillingen.

Du kan komme til at  lave vejrtrækningsøvelser, fx vekselåndedrættet og du vil måske opleve en Yoga Nidra (yogasøvn) som afspænding.

Iyengar yoga

I de sidste 100 år er yoga dels blevet udbredt til Vesten, dels er nogle metoder blevet udviklet og forfinet. Det gælder fx Iyengar yoga.

B. K. S. Iyengar byggede videre på de traditionelle yogastillinger, til en metode der er meget teknisk, med stort fokus på anatomiske detaljer og præcision.

I Iyengar-yoga laves stillingerne enkeltvist og holdes i længere tid. Underviseren vil konstant gennemgå, hvordan musklerne i kroppen skal arbejde.

For at kroppen kan arbejde korrekt, bliver der brugt måtter og tæpper, remme, klodser, stole, reb og ribber.

Yogaformen er god, hvis du er begynder og/eller har skader.

Ashtanga

En anden metode der er blevet udviklet er Ashtanga yoga af Sri Patthabi Jois. Ashtanga yoga er en ekstremt krævende praksis og kræver god kondition og stærk fysik.

I Ashtanga yoga er der en række faste serier: Ashtanga Yoga Primary Series, Intermediate Series og serie A, B, C og D. De fleste mennesker arbejder udelukkende med den første, som består af en lang række solhilsner, stående og siddende stillinger, rotationer, armbalancer og omvendtstående stillinger.

Der er stort fokus på vejrtrækningen, som er Ujjayi – helteåndedrættet eller det lydlige åndedræt – og som følger den alle bevægelser. Du skal også holde dine kropslåse og fokusere på et bestemt punkt med blikket for hver stilling.

Jeg vil ikke anbefale metoden til begyndere, på grund af risikoen for skader og fordi det går så hurtigt, at man ikke har mulighed for at komme korrekt ind i de enkelte stillinger.

Læs mere om Ashtanga her.

Vinyasa

Vinyasa yoga er meget udbredt i Danmark og det vil være det, mange kender som yoga i flow.

Man kommer igennem en del af de klassiske yogastillingerne, men stillingerne bliver sat sammen på nye måder. Der bliver også arbejder kreativt med stillingerne, så nye stillinger opstår.

Der kan blive spillet musik til undervisningen.

Til vinyasa er der ikke nødvendigvis fokus på detaljer og teknik, men der kan være det.

Formålet med yoga er at stilne sindet og mange vil opleve, at man netop i denne yogastilart har nemmere ved at “flyde væk” eller “strømme med” på grund af distraktionerne fra musik og bevægelserne, der går direkte over i hinanden.

Yin yoga

De dynamiske og aktive yogaformer hører under Yang-yoga. Her arbejder man med musklerne, der styrkes og strækkes. I Yin-yoga arbejder man med med vedhæftninger, ligamenter, sener, fascier – bindevæv.

Der er kommet stort fokus på bindevæv, som kroppens netværksforbindelse, der sikrer sammenhængen i hele kroppen. Er bindevævet stramt et sted, kan det skabe problemer andre steder.

I Yin-yoga skal man være kold, når man starter og varmen bliver genereret indefra. Musklerne skal slappe af og give efter, og vi øger blodomløbet i vedhæftningerne, ledene og organerne.

Stillingerne bliver holdt i 3-15 minutter og der bliver brugt redskaber til støtte. En Yin-yoga time er meget stille og meditativ og et godt supplement til anden yogatræning.

Hvad er din yndlingsyoga?

Leave a reply