Yogalærer og ejer af Ø-yoga Ærø: Kristine Skytte Glue

Seneste nyheder

Avancerede yogastillinger

Avancerede yogastillinger – behøver vi dem?

Stort set hver dag står jeg og træner yoga med udsigt over smukke Ærø.

Selvom jeg har arbejdet med yoga i 15 år er til stadighed stillinger, jeg ikke kan lave.

Ind i mellem er jeg motiveret og har overskud og så arbejder jeg med dem.

Men når jeg ser nogen, der kan lave virkelig avancerede yogastillinger, bliver jeg ikke inspireret.

Jeg bliver ked af det og føler mig utilstrækkelig.

På trods af års indsats er det stadig ikke lykkedes.

Fiasko

De siger, at man “bare” skal vende tilbage til måtten, blive ved med at praktisere yoga og så kommer det.

Men hvad hvis det ikke kommer? Hvad hvis min krop er for gammel, mine knæ for stramme og min tid for begrænset? Er jeg så en fiasko? Er yogaen?

Det fik mig til at tænke på, hvad vi skal have ud af yoga.

Man behøver virkelig ikke kunne lave de avancerede stillinger. Faktisk kan man klare sig med ganske få stillinger og opnå det, yogaen er så god til at give os.

En funktionsdygtig krop

Vi ønsker os stabile fødder, der kan bære os uden smerter og vi ønsker os ankler, der ikke vrikker om på ujævnt terræn.

Vi ønsker os fleksible knæ, der kan holde til at vi sætter os på hug med børnene eller hunden, sidder med benene over kors, hvis det er det vi ønsker, og som ikke gør ondt, hvis man skulle vælge at løbe en tur.

Vi ønsker os stærke ben, der kan bære os uanset, hvad vi måtte lave og vi ønsker os fleksible muskler, så vi kan nå at binde snørebånd og tage strømper på. Det er nyttigt.

Hofterne skal være åbne, så vi har flere forskellige siddemuligheder, men samtidig stabile, så vi kan spille bold, tage lange skridt – og falde, hvis det skulle ske – uden forstrækninger eller brud.

En stærk kerne

Og hvad skal vi med en flad mave? Det er bare en følgevirkning i forhold til det vi virkelig ønsker os: Vi ønsker os mavemuskler, der kan støtte rygsøjlen, så vi ikke skal have ondt i lænden.

De dybereliggende mavemuskler skal være stærke og aktive – og er de det, ja så vil maven ofte være flad. Men hvorfor? Fordi de også holder organerne på plads og når organerne bliver holdt og stimuleret fungerer de bedst. Det ønsker vi os! En god fordøjelse, en lever, der kan transportere affaldsstoffer, nyrer med god gennemstrømning.

Vi ønsker os en brystkasse der bliver ved med at være fleksibel hele livet. Vores livsenergi sidder helt konkret sidder i den luft vi indånder. Jo mindre luft og ilt vi får ind i kroppen, jo mindre energi har vi.

Derfor en øvre ryg, der bliver ved med at kunne åbnes og løftes, så der er plads til vejtrækningen, både når vi slapper af og når vi anstrenger os.

Alt det vi må bære

Og skuldrene. De skal holde til meget. En skadet skulder er kompliceret og lang tid om at hele. Vi har brug for stor fleksibilitet og styrke i skulderleddet. Det skal kunne dreje i alle retninger, så vi kan klare alt hvad vi skal i løbet af dagen og forsøge at undgå forstrækninger ved uheld. Musklerne foran på brystet skal holdes lange og stærke og musklerne i og omkring skulderleddet skal styrkes – konstant.

Der er albuer, som endelig ikke må overstrækkes og så de skrøbelige håndled. Der er så mange ting, vi skal klare med vores hænder, arme, håndled og de mange gentagelser af små bevægelser styrker ikke nødvendigvis musklerne. Håndleddene skal holdes stærke og fleksible ved specifik træning.

Alt dette er vel tilstrækkeligt, for at kunne kalde kroppen velfungerende?

Ro i hovedet

Foregår alt dette, får man den bonus, at nervesystemet opfanger færre smertesignaler fra kroppen. Der kommer ro i hovedet. Det vil påvirke vejtrækningen, som sender besked til hjertet om at slå langsommere, hvilket igen sender besked til hjernen om: Fred og ingen fare. Alt er godt. Den bevidsthed ønsker vi os.

Alt dette kan klares med 10-15 stillinger, som er dem jeg gentager igen og igen på mine faste yogahold på Ærø. Eleverne er glade og rykker sig hele tiden. Som sådan er der ingen grund til at kunne tage benet på nakken eller stå på hænder.

 

Tjek her, hvornår jeg har yogahold på Ærø.

Læs om forskellige yogastilarter her.

Comments:

Leave a reply